Aquest web utilitza cookies que permeten el funcionament i la prestació dels serveis del web així com cookies analítiques i de sessió que emmagatzemen i recuperen informació quan navegues. Clica AQUÍ per a mes informació o per a canviar la configuració de les cookies
Pots acceptar les cookies d’anàlisi prement ACCEPTAR o REBUTJAR
Acceptar Rebutjar
Reserva un dia i hora per realitzar un tràmit a les oficines d’Atenció al Col·legiat i ser atès per un dels nostres assessors.
Col·legiat
No col·legiat
Et facilitem la cerca de documents i publicacions del CoMB amb aquesta eina documental
Accés a la cerca avançada.
La campanya #ElCoMBActua, a través de la qual el Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) i la Fundació Àngel Soler Daniel han distribuït durant els darrers 3 mesos, material divers per fer front a la crisi sanitària causada per la pandèmia de COVID-19, ha arribat a prop d’un miler de centres sanitaris (hospitals, centres d’atenció primària, sociosanitaris i de salut mental), centres residencials (de gent gran, d’infants i de persones amb discapacitat) i entitats del tercer sector dedicades a l’atenció a persones amb risc d’exclusió social, amb necessitats especials, etc.
La campanya, que va començar el 21 de març, pocs dies després de la declaració de l’estat d’alarma, es va cloure el passat 19 de juny, amb una recaptació econòmica total d’1,6 milions d’euros, que han estat destinats íntegrament a l’adquisició de material sanitari i equipament tecnològic per contribuir a millorar l’assistència dels pacients i usuaris, així com la seguretat del personal que treballa en aquests centres. D’altra banda, també s’han rebut donacions directes de material per valor d’un milió d’euros.
La implicació desinteressada d’una xarxa de 25 voluntaris, així com les aportacions rebudes dels gairebé 1.400 donants, entre particulars, empreses i entitats, han estat els dos pilars fonamentals que han permès que la campanya #ElCoMBActua hagi assolit el seu principal objectiu: arribar de manera ràpida allà on les necessitats de material eren més urgents, amb especial atenció als centres residencials, molts dels quals han patit de manera molt dura els efectes de la pandèmia.
“Des del principi, vam tenir molt clar que havíem d’arribar de manera ràpida allà on es necessitava material de protecció i d’altre tipus amb molta urgència i on tenien més dificultats perquè hi arribessin els circuits convencionals, com ara les residències de gent gran o els centres de menors”, explica el vicepresident del CoMB, Jaume Sellarès, responsable de dirigir tot el dispositiu de la campanya.
La bona resposta rebuda per part dels donants, així com l’agilitat i rapidesa amb què es va organitzar tota l’operativa d’adquisició de material van permetre, per exemple, que la campanya #ElCoMBActua fos una de les primeres iniciatives que va portar material sanitari i de protecció a l’Hospital d’Igualada i a la resta de centres sanitaris i residencials de la Conca d’Òdena, on es vivia una situació epidemiològica d’especial gravetat i s’havia decretat el confinament de la població abans que a la resta de Catalunya i de l’Estat.
També durant els primers dies de l’emergència, es va poder gestionar i atendre, a través de la campanya #ElCoMBActua i en col·laboració amb l’administració sanitària, una demanda urgent de l’Hospital de Martorell, que necessitava de manera immediata 20 llits articulats, diversos monitors, taules i pals per a sèrum.
“Des del CoMB, de seguida vam prendre consciència que la necessitat de material, sobretot de protecció, era urgent i que la nostra responsabilitat no era tan sols reivindicar, sinó que havíem de buscar alternatives i fer una crida per mobilitzar la societat. La resposta ha estat fantàstica i, gràcies a això, el millor que podem dir d’aquesta campanya és que ha estat realment útil”, afirma el president del CoMB, Jaume Padrós.
La campanya ha distribuït material bàsic divers per a la protecció i higiene, tant del personal com dels pacients i usuaris, com ara mascaretes, guants, gel hidroalcohòlic, bates, polaines, granotes, vestits integrals de protecció, ulleres i pantalles protectores, etc. S’han fet arribar també 9.000 tests diagnòstics i aparells sanitaris diversos, des de termòmetres i pulsioxímetres (més de 2.000 unitats), a ecògrafs portàtils (25 unitats) que han permès incrementar la capacitat dels metges d’atenció primària de realitzar ecografies pulmonars, imprescindibles per al diagnòstic i seguiment de la COVID-19 a pacients a domicili. A través de la campanya, fins i tot, es van poder adquirir a Bèlgica i França 8 respiradors que havien quedat en desús i que es van posar en funcionament després de posar-los a disposició del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) per a la seva revisió i comprovació de la correcta homologació.
Professionals de la residència assistida Llar Sant Jordi de la Vall d'Hebron amb equips de protecció individual donats per la campanya #ElCoMBActua
Tauletes i mòbils que han fet possible la comunicació entre pacients i familiars
Més enllà del suport estrictament sanitari, un dels principals eixos de la campanya #ElCoMBActua ha estat la distribució de tauletes i mòbils amb connectivitat per fer possible la comunicació entre les persones ingressades a hospitals o aïllades a residències i els seus familiars. En total, s’han facilitat 710 dispositius perfectament habilitats perquè els usuaris els poguessin fer servir de manera immediata. Aquesta ha estat una part fonamental de la campanya. Jaume Sellarès en destaca el fet “d’haver pogut contribuir a humanitzar l’atenció de moltes persones, sovint d’edat avançada, que han passat per moments molt durs a nivell emocional a causa de l’aïllament”.
Suport a xarxes de producció local
Un altre punt fort de la campanya #ElCoMBActua ha estat l’aposta per les xarxes locals de producció, les quals s’han adaptat de manera molt àgil i ràpida a l’objectiu de donar resposta a necessitats concretes. Aquest és el cas, per exemple, de la producció de peces fungibles per a respiradors, que ha estat possible gràcies a la coordinació entre el Laboratori 3D de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya i el CoMB. Aquesta sinèrgia va ser cabdal perquè moltes empreses catalanes que disposaven de la tecnologia adequada i que, a causa de l’estat d’alarma, havien aturat la seva producció habitual, fossin capaces de produir 105.600 unitats d’aquestes peces fungibles.
La campanya també ha donat suport a empreses que han apostat per reconvertir temporalment la seva activitat per començar a produir material molt necessari en aquesta crisi, com ara equipament de protecció per al personal sanitari (bates, mascaretes, pantalles de protecció, etc. ). A una altra escala menys professionalitzada però igualment important, #ElCoMBActua ha donat suport logístic i assessorament a una xarxa de 300 cosidores voluntàries que han produït més de 43.000 mascaretes amb materials homologats per a ús sanitari i sota criteris tècnics adequats.
#La campanya #ElCoMBActua en xifres
Recaptació:
Donants: 1.359 (particulars, empreses i entitats)
Voluntaris: 25
Lliuraments de material: 1.260 lliuraments a un total de 978 centres i entitats de tot Catalunya (6 fora de Catalunya)
Material:
Agraïments:
El CoMB i la Fundació Angel Soler Daniel volen agrair la col·laboració dels proveïdors que han ajudat a dur a terme la campanya #ElCoMBActua:
AKRALAB, ASMEDIC, BEST&POPULAR, BLAUFIL, CASTELLTORT, COTTON TEX, COTY SPAIN, DOCTOR SHOP, DRÄGER MEDICAL, DERMICA LABORATOIRES, EIDIC, FARMACIA ALMIRALL, FARMACIA FRANQUESA, FARMACIA SERAROLS, GENERAL ELECTRICS, INVEOSFARM, JIMASA, KAELIS, LELEMAN, LEMON TELECOM, MAPUBLI, MEDICAL EXPRESS, MIRIAM PONSA CREASILK, NAUS DE BESALÚ, ORANGE FISH, ORMODESIGN, QUERALTÓ, SANYCARE, SPORT ADVANCED TECHNOLOGIC, TEXTIL ORTIZ, TCR, UNILABOR, UNIVERSAL DOCTOR, VELAMEN.
El CoMB i la Fundació Àngel Soler Daniel també volen agrair a totes les empreses que han fet donacions de material i a les entitats que han organitzat campanyes per contribuir econòmicament amb la campanya #ElCoMBActua:
ALDI SUPERMERCATS, ASAV RUBÍ, AVIS, BEKO, BUNGE IBERICA, CACAOLAT, CASTELL D’ENCUS, COFIDIS, COTY SPAIN, CARGILL, CRESSI, DERMICA LABORATOIRES, DEWALT, EWAYS, FRESHLY COSMETICS, FUNDACIÓ FUTBOL CLUB BARCELONA, GRUP FREIXENET, GRUP FREIXENET ( EQUIP DE COL·LABORADORS SOLIDARIS ), GRUP TRANSPAL, IMMOBILIARIA COLONIAL, LABORATORIS ECHEVARNE, MEDIAMARKT, NATURA BISSÉ, OMNIUM CULTURAL, PARLEM TELECOM, PEDRO DEL HIERRO, TATUADORES Y ARTISTAS CONTRA EL COVID19.