Ilusión, sarcasmo y devastación, cinco relatos de la edad descreída

Ilusión, sarcasmo y devastación, cinco relatos de la edad descreída

Autor: Rafael Pua

Coberta: Duatis Disseny

1a edició: desembre, 2006

© Rafael Púa Dolader
© d'aquesta edició: Laertes, SA d'Edicions, 2006
c/ Virtut, 8, baixos - 08012 Barcelona www.laertes.es
ISBN: 978-84-7584-587-6
ISBN: 84-7584-587-8
Dipòsit legal: B 51.124-2006


Fotocomposició: Grafolet, S. L.

Imprès a Romanyá/Valls, S. A.
c/ Verdaguer, 1 - 08786 Capellades (Barcelona)

Printed in UE

Descarregar fragment
A “Ilusión, sarcasmo y devastación, cinco relatos de la edad descreída”, no és, exclusivament, el brollador d'escepticisme el que satisfà la set del narrador, potser, aquest només sigui un sentiment accessori al tamís assossegat del temps és l'autenticitat dels personatges que se'ns mostren a la seva proximitat i veracitat. La tendra, però implacable, vivisecció virtual dels companys de trajecte del Viatger sord en què apareixen els tipus humans oberts en canal amb precisió gairebé quirúrgica i com a exercici només accessible a qui -en aquest cas, no tant de bon grau com per força ha hipertrofiat la seva capacitat d'observació i d'interpretació a causa del seu impediment per escoltar. La pintura al fresc de la Barcelona de la transició, executada amb els vigorosos traços d'uns joves, rebels amb causa adobats a l'acció de carrer, tan contraris al franquisme com aliens als acomodats conspiradors de cafè, copa i pura que guanyaven batalles d'opereta des del sofà. Si poguéssim preguntar a l'inquiet activista Héctor de la Prada, respondria amb menyspreu; els de la “gauche divine” i similars mai no van ser “un dels nostres”. La profunda devastació interior de l'home fet a si mateix, esglaó a esglaó, que és literalment devorat pel crim i, també, el sarcasme, en defensa pròpia, darrer recurs del metge d'hospital que tracta, diàriament i de tu a tu, a la mort; són peces narratives, indubtablement, només aptes per a estómacs emocionalment forts. Un maleït contrapunt, en l'epíleg inesperat d'Una rossa molt cordial, ens recorda que els conflictes de cada subjecte es resolen en un joc de ruleta i amb una fortuna molt desigual.
Pua

Rafael Púa Dolader, barceloní (1956), neix al si d'una família d'arrels aragoneses i andaluses arribada a Catalunya a les primeres onades migratòries de finals de la dècada dels anys 40. De formació religiosa estricta, viurà les contradiccions de l'agonia del franquisme i la difícil transició política espanyola, moment històric que coincideix amb el final de la seva adolescència i joventut. En la seva doble condició d'obrer metal·lúrgic i estudiant de Medicina, modelarà el sentit crític de la realitat com a espectador privilegiat, sempre a cavall entre la turbulència sindical de les fàbriques, del Baix Llobregat i l'agitació social de les aules universitàries. Llicenciat en Medicina i Cirurgia per la Universitat de Barcelona, ??s'especialitzarà al camp de la Medicina Pericial i Avaluadora. Actualment simultanieja la seva professió com a metge inspector de serveis sanitaris amb la producció literària. Conrea la narrativa —en especial el relat— i la poesia.


Al llibre «Ilusión, sarcasmo y devastación, cinco relatos de la edad descreída», aprofundeix en el fenomen, certament comú, de l'escepticisme de la cinquantena. Els qui el coneixen bé sostenen que encara conserva aquest pòsit de sana rebel·lia intel·lectual, tan directa i mordaç com exempta de banderies i sectarismes, davant del sempitern instint opressor i manipulador del poder. Als que aixequen nostàlgics pedestals de certeses evaporades en paradisos perduts o insisteixen a reiterar adhesions infrangibles —i per tant, incondicionals— a les idees ia les persones, sol respondre amb una cita inapel·lablement lúcida de Jorge Luis Borges: El dubte és un dels noms de la intel·ligència.