Dr. Miquel Conill  Dr. Jordi Sala
Metges i ciutadans de Vic

Dr. Miquel Conill Dr. Jordi Sala Metges i ciutadans de Vic

Autor: Anicet Altés

Autor: Anicet Altés i Pineda
Setembre de 2009

Edita: Ajuntament de Vic
Carrer de la Ciutat,1. 08500 Vic
Tel. 93 886 21 00

© dels textos, els autors respectius

Impressió: Novoprint

DL: B-37481-2009
ISBN: 978-84-936186-9-8

Descargar fragmento
Dedicació de l'autor

A l'amic lector

Em plau oferir-te aquesta obra que tens a les mans, que és un record i un testimoni d'amistat i gratitud vers els Drs. Miquel Conill i Jordi Sala, que crec compartir amb la majoria dels qui els havien conegut i tractat.
Durant molts anys, amb el Dr. Conill coincidíem al consultori de la Seguretat Social i, en sortir, conversàvem de temes professionals i també de les nostres aficions.
Amb el Dr. Sala exercíem a la mateixa clínica. Ell, com a cap de Servei de Medicina, i jo, en el Departament de Ginecologia i Obstetrícia. Però no ens vèiem gaire, excepte en determinats casos.
La nostra relació es va incrementar, perquè el Dr. Sala era el nostre metge de capçalera i el Dr. Conill, el pediatre dels nostres fills. Tant la meva esposa com jo estem profundament agraïts per la seva assistència, pels seus encerts i pel tracte humanitari i cordial de tots dos.
Finalment, la nostra amistat es va reforçar en l'època en què la seva salut va decaure i els va confinar en els límits dels seus domicilis. Allà és on ens veiem sovint. Intercanviàvem llibres i conversàvem tranquil-lament. Aquestes vivències i records m'han animat a escriure uns comentaris sobre la vida de tots dos que espero, benvolguts lectors, sigui un homenatge més als nostres dos metges i una mostra d'agraïment com a professionals, com a ciutadans i com a amics.

Salutació de l’alcalde de Vic


A la ciutat de Vic, com tantes d'altres de Catalunya, la figura del metge de capçalera ha transcendit les parets dels consultoris, hospitals i clíniques per esdevenir un referent a nivell ciutadà i professional a més d'un conseller i amic de les famílies. Sense cap mena de dubte, la generació del doctor Altés personifica aquesta centralitat de la societat civil a la Catalunya del segle XX.
Empesos per una renovació mèdica portada a terme a la comarca d'Osona pel Dr. De Mas, després de la Guerra Civil afloraran a Vic un seguit de metges que amb la seva tenacitat aconseguiren implantar la pràctica de la medicina humanista i de diverses especialitats mediques. Així, la medicina interna per part del Dr. Sala, la pediatria per part del Dr. Conill o la ginecologia per part del Dr. Altés, el Dr. Vilà en la pràctica de la urologia o el Dr. Arimany amb la pràctica de medicina general.
A més a més de la renovació mèdica que suposa la seva pràctica professional, aquest grup de metges se situa al centre de la vida política, social i cultural de la segona meitat del segle XX a la ciutat de Vic. La vinculació del Dr. Altés amb Òmnium Cultural, del Dr. Conill amb el Club Patí Vic, del Dr. Sala amb les Festes del carrer de Gurb o del Dr. Arimany amb la vida política del municipi.
Finalment, voldria celebrar que amb aquest llibre recuperem part de la nostra memòria històrica i ho fem de la meva de la ploma del Dr. Altés que a través d'un seguit de converses ens aboca a un repàs de la nostra ciutat de les darreres dècades.

Josep Maria Vila d’Abadal i Serra
Alcalde de Vic
Vic, 23 de juny de 2009